viernes, 29 de enero de 2010

Mundo-Pizza, el Contra-bandista, 29 de enero.

Con peligro de parecer frívolo os contaré, que al escuchar la editorial de hoy, se me ha ocurrido pensar que a veces este mundo me recuerda a una enorme pizza. Ha sido en ese momento cuando he preguntado a mis compañeros que si el mundo fuera una pizza, cual creían que sería? Las respuestas han demostrado que este alimento nos gusta a casi todos y que, además, tiene la facultad de convertirnos en filósofos.
El primero ha afirmado que la cuatro estaciones, porque tiene de todo, cosas que gustan y cosas que no. Otro me ha dicho que la cuatro quesos, porque tiene queso de vaca, de oveja, de cabra y quien sabe si de burro; al preguntarle si había elegido esa pizza porque pensaba que el mundo estaba lleno de burros y burras, me ha contestado si alguna vez había visto el debate sobre el estado de la nación. Otro compañero, acostumbrado a enfrentarse con la peor cara de la sociedad, no ha dudado ni un instante al decirme que el mundo es como una pizza roquefort, porque, aunque a la mayoría nos gusta, APESTA. También ha salido a la palestra la pizza barbacoa, porque (según palabras textuales): vamos tan quemados que necesitamos un baño de salsa; la pizza fogaccia (es decir de cebolla): porque parece que algunas personas se esconden bajo tantas capas, que cuando las quieres conocer acabas llorando; la pizza margarita (con sólo queso y tomate): porque nos gusta complicarnos demasiado la vida; la pizza mejicana: porque esta vida sin un punto picante, tiene menos interés que un discurso de Maria Dolores de Cospedal...
De todas formas, el premio a la pizza más filosófica se lo ha llevado Robert que bajo el nombre de pizza imposible, me ha explicado que el mundo tiene tantos matices, tantas diferencias, tantos colores y texturas que le parecía una tontería reducirlo a un alimento tan simple. A estas alturas de mi reflexión, no sé si el mundo es una pizza o no, pero lo que está claro es que, con tanto hablar de comida, me ha entrado mucha hambre.

Editorial Tomàquet i sang, 29 de gener

És evident que les sèries com CSI, Bones, Sin rastro o El Mentalista són ficcions televisives i que, en la majoria de casos, ni es pot trobar el culpable amb una llum blava, ni es pot endevinar qui ha estat l’assassí amb poders mentals, ni es poden desxifrar detalls d’un crim només examinant els ossos. Ja ho sabíem! Li expliquem els nens que la tele és mentida i ens mirem les sèries i les pel·lícules amb la certesa que això que es veu no passa a la vida real.

Hi ha un axioma, però, que diu que la realitat supera la ficció. I és cert. Una dona de Badalona s’ha passat quasi 500 dies a la presó perquè els forenses del seu cas van confondre el tomàquet d’una pizza amb sang. Es tractava d’esbrinar si la dona havia agredit al seu cunyat i els experts forenses, que havien vist moltes pelis de l’Espagueti Western, van afirmar que sí.

No podem evitar que se’ns escapi un somriure en escoltar aquest cas. Però si seguim el tema i busquem què va passar en realitat, la peli es transforma en un thriller. La noia va passar, com dèiem, 500 dies a la presó. El seu marit la va violar i li va fer xantatge. Va perdre 12 quilos en 1 mes i quan es va demostrar que ella no havia matat el seu cunyat, ni tan sols la van indemnitzar.
A banda de la singular confusió i després de veure que tenim alguns professionals que semblen sortits d’un còmic, esgarrifa pensar que es pugui arribar a confondre una mica de tomàquet amb sang humana quan a analitzar sang se n’aprèn a ciències naturals de primària.

Qualsevol sistema té errors, però se suposa que hi ha d’haver mecanismes de control que assegurin que un error no envia un innocent a la presó o que no es confon una hortalissa amb una resta humana. Per això existeix la presumpció d’innocència, tothom té dret a un advocat i els pèrits judicials han de fiscalitzar la tasca de tots els que participen d’un judici.

jueves, 28 de enero de 2010

La cara oculta de la luna, el Contra-bandista 28 de gener

A veces la vida me da en las narices. El mundo se muestra como un gran enigma, como un cubo de Rubick infinito, que nunca podré ordenar, ni mucho menos comprender. Son momentos en que me doy cuenta que soy insignificante, un microscópico elemento, una partícula perdida que, haga lo que haga, no puede alterar el funcionamiento del sistema. Porque de alguna forma los sistemas son ese espacio, inalterable, en el cual millones de partículas como yo nacemos, crecemos y, un día, morimos y punto. Así es la vida.

El filósofo Isaiah Berlin, decía más o menos, que los sistemas eran estructuras donde la libertad marcaba la diferencia. En la actualidad, tenemos, presuntamente, la libertad de decir todo aquello que queramos, de hacer todo aquello que nos apetezca, podemos adquirir tantos objetos como podamos pagar, porque de alguna manera, creemos que somos aquellos que tenemos, y es que, en el fondo, nadie sabe con exactitud quién es realmente.


Algunos pensadores opinan que un ser humano es el conjunto de las acciones que ha vivido, por lo que hasta que muramos no podremos saber, al menos con precisión, quien hemos sido. Otros reducen a las personas a una estructura bioquímica, definida por el lenguaje, es decir por esa herramienta que nos sirve para entender a los demás y entendernos a nosotros mismos. Me quedo con esta última, porque entiendo que da al lenguaje la capacidad de hacernos libres y esa vaga ilusión de libertad me gusta.

No por nada siempre he sentido un amor pasional hacia la palabra, incluso, durante los peores momentos de mi vida, el vínculo que me unía al lenguaje, a la literatura, a la fantasía, puedo decir que era lo único que me ataba a la realidad. Esto me hace pensar que más allá de mi insignificancia o mi incapacidad para cambiar el mundo, (si Sarkozy no puede, ¿qué podré hacer yo?) nadie, ningún banco, ningún sistema, ni ninguna multinacional, podrá evitar que deje de ser, de sentir, de soñar. De esta forma, creer en las infinitas posibilidades de la comunicación aporta un nuevo sentido a mi vida, porque cuando uno atrapa un sueño en medio de la noche o la vigilia, si es capaz de ponerle palabras, puede conseguir iluminar la cara oculta de la luna.

Editorial Reformar el capitalisme, 28 de gener

Recordeu el famós intent dels polítics de tot el món per REFORMAR EL CAPITALISME? SÍ! Van dir que s’havien de canviar les coses, que així no anàvem bé i que l’actual crisi posava de manifest que el sistema actual no era l’adequat. Com que la cimera de reforma del capitalisme va quedar en un no-res...ja no havíem tornat a parlar del tema i ni tan sols havíem gosat somniar amb un canvi en el sistema productiu. Ens havíem conformat. ES LO QUE HAY, que es diu en castellà. Per això, quan ahir es trobaven a Davos responsables polítics i econòmics de tot el món, la notícia va passar desapercebuda per l’opinió pública. Era una trobada més per parlar de tot i no resoldre res.

El cas és que el president francès, Nicolas Sarkozy, va ser contundent en el seu discurs. Va dir que la cosa no podia seguir així, que els bancs no podien fer i desfer i que calia controlar les seves accions. Lluny d’estar d’acord amb les propostes del president francès, al que només li falta la capa per ser un superheroi, els participants a Davos no van ni aplaudir. Només ho fan fer dues persones. Va ser tan evident que ningú es creu aquesta història de reformar el sistema que Sarkozy va poder donar les gràcies en persona i per separat a aquestes dues persones que si se’l van creure.

Perquè pensen els polítics de França, Espanya o Anglaterra que ens creurem les seves propostes i els seus intents de canviar l’economia quan ni ells mateixos es donen credibilitat? La pregunta d’avui, des del més gran del desànim i des de l’escepticisme, és: creieu que actituds fortes des de la política poden reformar el sistema productiu i financer que ens ha portat a la crisi? O pel contrari, el poder continua en mans de les multinacionals, els bancs i el capital i l’únic que es farà serà deixar passar el temps fins que vinguin èpoques de bonança?

miércoles, 27 de enero de 2010

Holocausto, el Contra-bandista 27 de Enero.

Antonio, un gran locutor de radio y erudito del jazz, me comentaba hace un tiempo que era judío. Pero Antonio, le espeté, si tú eres una persona muy tolerante. Él sonrió y me dijo con ternura, amigo mío, un judío no es nada más que el hijo de una mujer judía, no te hace mejor ni peor, es sólo una herencia que se ha de saber aprovechar. Poco después, Antonio y yo locutábamos juntos un programa especial sobre el conflicto de Gaza y la masacre palestina.

Desgraciadamente, a muchas personas se les agria la leche al escuchar la palabra judío. Desde hace muchos siglos, este pueblo sufre un estigma brutal, igual que los gitanos, los homosexuales, los locos ... Esta imagen distorsionada pervive todavía, alimentando la imaginación de las personas. Y es que la mayoría tendemos a generalizar y lo hacemos de la misma forma que criticamos una obra de arte, un cuadro por ejemplo, por que es más fácil hablar del conjunto que analizar todas y cada una de sus pinceladas.

Hoy se conmemora en Barcelona el aniversario del Holocausto, la mayor tragedia humana de la historia. Lo hacemos porque nos negamos a olvidar. Seguramente, si yo hubiera vivido en la Alemania nazi hubiera sido de los primeros en caer, porque fueron los locos, los tullidos, las primeras víctimas de lo que se convirtió en el mayor crimen jamás conocido; después pasaron por los mismos hornos judíos, católicos, gitanos ...

Millones de personas con un pasado, con una experiencia, para algunos buena, para otros no tanto; personas de todas las edades que soñaban y reían, que disfrutaban con la música, con el cine o con la poesía. Seres humanos que paseaban y amaban la libertad, que se preocupaban por la crisis del 29, que luchaban, como seguimos haciendo hoy en día, por llevarse algo a la boca. Hombres y mujeres que trabajaban o estudiaban, cada uno con sus medios, con sus infinitas potencialidades y sus limitaciones a superar. Personas que amaban y odiaban, que miraban y sentían, que crecían. Hasta que quemaron sus cuerpos impunemente.

Me gustaría acabar haciendo un matiz que me parece importante. Yo he generalizado, he mirado a todas aquellas víctimas en su conjunto ante la imposibilidad de devolverles la vida. He mirado el cuadro, en vez de sus pinceladas, pero valga esta disculpa: para mi, las vidas humanas son las verdaderas obras de arte.

Editorial Burka, 27 de gener

El burka, el vel integral femení d’origen islàmic que cobreix tot el cos i que només deixa una reixa als ulls per veure-hi, va camí de ser il·legal als espais públics francesos. El parlament gal podria prohibir el seu ús en llocs com els transports públics, els hospitals o les oficines de correus. Diuen que atempta contra la llibertat de la dona. I tenen raó. Hi ha molts parlamentaris, però, que creuen que fer una llei que prohibeixi una decisió personal, per molt que sigui una decisió que ens nega, també atempta contra la llibertat. Per ser més lliures no ens poden impedir ser lliures.

Segur que molts penseu que les dones que porten el vel integral, en la majoria de casos, no el porten per una reafirmació de la seva capacitat de decidir, al contrari. Segur que la majoria el porten perquè la seva religió i el seu entorn les obliga, però si les fem anar a peu per no portar aquest vel a l’autobús o les forcem a deixar d’anar al metge per no haver-se d’enfrontar als seus costums, tampoc els fem cap favor...

Les associacions religioses islàmiques, jueves i fins i tot, l’arquebisbat de Paris, creuen que aquesta llei és una intromissió de l’estat en la llibertat religiosa i personal.
Què n’opineu? Les situacions injustes i que limiten la llibertat s’han de combatre des de la llei o amb educació? La llibertat, igualtat i fraternitat passa per imposar-se o la llibertat comença deixant que tothom decideixi de forma lliure, encara que el que decideixi ens sembli coartant?

martes, 26 de enero de 2010

Cadena perpetua, el Contra-bandista 26 de Enero.

Me parece curiosa la iniciativa del partido popular de abrir un debate sobre la cadena perpetúa. Ellos, es decir el PP, que son demócratas y cristianos, parece que quieran hacer vivir a los criminales un infierno en vida. Sin perdón posible, ni arrepentimiento que valga, la cadena perpetua, según dicen, es un tema que está en la calle. Por lo que a mi respecta, desconociendo como desconozco la opinión de la calle, ya que nunca me he atrevido a interrogar a ninguna vía pública, me quedo con las reacciones primarias de mi entorno más directo; éste, según como sea bombardeado por los medios de comunicación, pasa tan rápidamente del pobre hombre, al a ese habría que cortarle lo que le cuelga, que, realmente, no sé que pensar. Supongo que el debate, más que en la calle, en las casas o en los bares, está en los medios...

Ayer, me despedía recordando que la subjetividad es objetiva; se me olvidó decir que esa misma subjetividad tiende casi siempre hacia una parcialidad interesada, siendo la verdad ese algo inalcanzable, que, en muchos casos, nos importa un pimiento. No por nada, uno de los tópicos del periodismo es aquel que dice: que la verdad nunca te quite una buena noticia.

Y es que, siendo España uno de los países con menor índice de criminalidad de Europa, sólo se explica el radicalismo de ciertos sectores de poder con respecto a las condenas, como señuelos en busca del voto.

La historia demuestra que en las peores crisis economicas, el endurecimiento de la ley y el orden surge como solución política, a falta de medidas efectivas contra los problemas del país. En otras palabras, como dice el refranero, a falta de pan, buenas son tortas.

Problemas de la banca, Editorial 26 de gener.

La banca torna a tenir a problemes. Encara que sembli mentida, l’Associació Hipotecària Espanyola (AHE) torna a demanar ajuda al govern i al Banc d’Espanya, aquesta vegada perquè les promotores immobiliàries no paguen. El deute de les promotores puja a més de 300.000 milions d’euros i els bancs tornen a demanar un cop de mà, diuen que per no tornar a enfonsar l’economia de l’estat. La bombolla immobiliària amenaça amb tornar a explotar i tothom pot patir les conseqüències d’una nova davallada de l’economia espanyola.
Els índex d’atur continuen pujant, la crisi, a escala ciutadana, no sembla sortir del greu estat en que es troba, però si la banca es torna a enfonsar, n’hi haurà per llogar-hi cadires. El govern espanyol es troba en una dicotomia ben complexa: si torna a donar un cop de mà als bancs, els fons que garanteixen les ajudes del ministeri d’economia a les persones aturades poden veure’s afectats. I si no ho fa, els estalvis de molts espanyols i espanyoles poden desaparèixer amb una caiguda de la banca. En mig es troben les promotores immobiliàries, les causants d’aquesta crisi, que juntament amb la banca, s’han enriquit durant anys i ara no volen perdre el seu status. Què creieu que ha de fer el govern Zapatero? S’ha de garantir el bon funcionament de la banca? Acabada l’era del maó, quin és o quin hauria de ser el futur de la nostra economia?

lunes, 25 de enero de 2010

El contra-bandista, drogas y fútbol, 25 de enero.

El otro día vi un documental donde afirmaban que: la mayoría de los animales tienen alguna forma con la que anestesiarse. Desde comer hormigas u hojas de cierto tipo de árboles a darse con una piedra en la cabeza, la diversidad de sedantes naturales es de lo más variopinta. Es una necesidad, la de evadirse durante unos momentos de la realidad, que en el ser humano ha logrado una sofisticación desmesurada. Entre las diferentes formas que tenemos los hombres de huir de las preocupaciones mundanas, me parece que la más sorpredente, por la magnitud y espectación que desata, es el fútbol. Después de que Nietzche matara a Dios, el fútbol ha sustituido a la religión como el nuevo opio del pueblo. Es, junto al sexo, la droga de los pobres, fácil de conseguir, sin efectos secundarios y, si gana tu equipo, más euforizante que la substancia más potente.

El mundo del fútbol moviliza a las masas, genera pasiones e, incluso, como decía el gran Montalbán, llega a evitar guerras. Los futbolistas son modelos en los que se fijan nuestros pequeños, que sueñan con que pasado unos años lleguen a recibir la ovación cerrada de la afición de su equipo. En la actualidad, la liga española que casi siempre ha sido bipolar, ha extremado esa tendencia a golpe de talonario. Por un lado el barça y su cantera, por el otro el Real Madrid y su cartera, por un lado Messi y su humildad, por el otro Cristiano y su prepotencia, por un lado un modelo basado en el esfuerzo, la superación, el triunfo de los pequeños, por el otro un modelo que se nutre de la exigencia de unas expectativas insanas y demagógicas como son que un jugador por dar espectáculo tiene carta blanca para hacer lo que quiera. Quién piense que no estoy siendo objetivo, sólo recordarle que la subjetividad es objetiva.

Editorial Absentisme Laboral, 25 de gener

Un estudi fet entre la universitat Esade i la mútua de treball de Terrassa Egarsat diu que les polítiques de benestar a les empreses poden reduir l'absentisme laboral a la meitat. En època de crisi, amb la possibilitat de perdre la feina planant sobre els nostres caps, ens pensem dues vegades si faltem o no a la feina....Però, segons els empresaris, l’absentisme encara és un problema. Que els treballadors faltin a la feina té un cost del 1,3% del PIB o, dit d’una altra manera, si no faltéssim tant el producte interior del país podria augmentar quasi un 2%. Si augmenta el producte interior, i per tant la riquesa, augmenta també la capacitat consumidora i, ja ho sabeu, si consumim més, el país va millor. Es produeix més i l’economia rutlla.

De qui és culpa, doncs, l’absentisme? Dels treballadors que s’agafen dies lliures o dels empresaris que no posen les coses fàcils per tenir temps per fer gestions, portar el nen a l’escola o descansar després de molts dies d’estrès? Segurament, de tots una mica.

Diu l’estudi d’Egarsat que les polítiques destinades a la salut i a fer equip fan que els treballadors reforcin el seu vincle amb l'empresa. Es tornen més responsables i no falten alegrement a la seva obligació laboral. D’altra banda, les empreses que apliquen polítiques de benestar, més enllà de la conciliació o la flexibilitat d'horaris, veuen, com a contrapartida, que es redueix l'absentisme laboral. És cert aquell tòpic que ens agrada poc treballar i que aprofitem qualsevol excusa per agafar-nos la baixa? O pel contrari, l’empresari no és capaç de fer que el seu treballador se senti prou responsable i, en no trobar facilitats per organitzar la seva vida laboral i familiar, se les inventa per fer-les quadrar?

viernes, 22 de enero de 2010

El contra-bandista, Poltergeist, 22 de Gener

Los admiradores del cine de Steven Spielberg recordaran aquella película, que produjo a principios de los años 80, titulada Poltergeist. Era uno de esos largometrajes, que pese a estar realizado con pocos medios, se sostenía gracias a un guión bien definido y una dirección casi perfecta.

¿A quién no se le encogía el corazón al ver a aquella niña rubia mirando absorta un televisor, en el que se había acabado la emisión? Por supuesto, esa niña era tragada por el televisor y este era el punto de partida de una serie de sucesos a cúal más terrorífico. El misterio, como pasa normalmente en el cine, se resuelve hacia el final, cuando se descubre que aquella casa encantada estaba construida sobre un antiguo cementerio indio.

Mientras que el gobierno español decide si el cementerio nuclear se construye en el municipio castellano de Yebra o en nuestra tarragonense Ascó, mi imaginación se dispara, supongo que por haber crecido con películas como Poltergeist. ¿Y si el municipio de Yebra se convirtiera en un pueblo fantasma, donde ni los peores y más demacrados zombies mutantes quisieran vivir? ¿Y si las radiaciones nucleares ya hubieran afectado al edil popular de dicho municipio, el cual, pese a tener a todo el pueblo en contra de esta decisión, se empeña en dormir sobre barriles de uranio empobrecido? Aunque la verdad, según parece, lo más parecido a un Poltergeist es lo que sucederá en el Palau de la Generalitat si el cementerio se hace en Ascó... Si esto finalmente ocurre, veo a Montilla y al PSC mirando absortos desde su casa la televisión. Seguro que allí pueden decir eso de: Bienvenidos a la Republica independiente de mi casa.

Editorial Violència Gènere, 22 de gener

Quatre setmanes, quatre dones mortes.

Aquesta és la macabra estadística del que portem de 2010.

Darrera les xifres sempre hi ha persones, històries. Però, què li passa a algú pel cap per creure que una altra persona és de la seva propietat? Com pot ser que l’amor que un dia va viure li faci pensar que té dret a acabar amb la vida de qui ha estimat?

El pitjor d’aquestes estadístiques és que només comptabilitzen les víctimes mortals i que, amagades sota l’epígraf de la VIOLÈNCIA DE GÈNERE hi ha també amenaces, pallisses, faltes de respecte, anulacions d’éssers humans, por i famílies esquinçades.
Hem fet lleis que castiguen la violència masclista; la policia està especialitzada i cada cop hi ha més dones que denuncien els seus agressors; fins i tot, a les escoles estem educant en la igualtat i en la no violència. Però segueixen morint i patint. Quina impotència!!!

Avui no hi ha preguntes. No hi ha disjuntives. No hi ha gris ni matisos. Avui hi ha tristesa, ràbia i fàstic. Tristesa per les famílies que han perdut la seva filla, la seva mare o la seva germana. Ràbia per no poder fer més per acabar amb aquest problema que ens afecta a totes i tots. Fàstic de pertànyer a una espècie capaç d’acabar amb el més valuós que tenim: la vida i la llibertat.

jueves, 21 de enero de 2010

El contra-bandista, Babel 21 de gener

Para bien o para mal, supongo que de todo un poco, mis padres costearon durante mi infancia una educación religiosa. Sin querer, como nos pasa a la mayoría con aquellas historias que estructuran la base de nuestra memoria, aún rememoro pasajes de la Biblia, como podría hacerlo de Las mil y una noches o de los cuentos de Anderssen. Una de las historias que más me llamaron la atención, por la imagen mezquina que se da de Dios, es la de la torre de Babel. Recuerdo como Dios, celoso de la obra humana, consiguió destruirla con algo tan simple como efectivo, cambiar las lenguas de los obreros de forma que no se entendieran. Este es, según la tradición judaica, el origen de los idiomas y, por tanto, de las divisiones en la humanidad. En mi opinión, esta historia, sacada de su contexto literario, tiene tanta credibilidad histórica como la vida del barón Munchausehn, el cual subiéndose sucesivamente sobre su propia cabeza, consiguió llegar hasta la luna; pero, no obstante, si se leen con una mirada receptiva, tanto una como otra, puede uno entenderlas como textos que describen rasgos reales de la humanidad.

En esta vida, me decía mi abuela, a buen entendedor pocas palabras bastan. Pasados los años, pienso que el buen entendedor es aquel que, más allá de la forma o del idioma con que se comunique un mensaje, posee la predisposición necesaria para intentar entenderlo. Desgraciadamente cualquiera diría que esta predisposición es un bien escaso. Porque yo, que no creo en dios, culpo a algunos ruidosos seres humanos y su falta de comprensión, que este mundo no tenga mejores perspectivas que una torre de cuento, derruida por no querer entendernos.

Editorial Padró, 21 de gener

L’informe extern d’un despatx d’advocats diu que la decisió de l’Ajuntament de Vic de no empadronar estrangers sense papers és il·legal. Ahir la Advocacia de l’estat feia públic un informe sobre el tema que deixava clar que tots els consistoris, el de Vic i els altres, han d’empadronar els immigrants que portin un passaport encara que aquest no tingui visat, i per tant, faci sospitar que ha entrat de forma irregular. I encara una raó més: Zapatero va dir ahir des d’Estrasburg, que Espanya no negarà la sanitat ni l’educació a cap persona que visqui al territori, tingui o no papers.

És evident que els immigrants que viuen a Espanya tenen dret a aquests serveis. Ho diu la Constitució ... i també la declaració universal dels drets humans. Però en el tema de Vic, els arbres no ens deixen veure el bosc. Si sabem que a Espanya hi ha milers de persones que no tenen papers, que són víctimes fàcils per l’explotació i que poden arribar a delinquir portats per la desesperació de no existir per ningú ... potser cal que encetem d’una vegada per totes el debat de la immigració.

En aquest programa no volem ser miops i ens preguntem: El tema de la immigració és un problema social o econòmic? És políticament incorrecte dir que si som més, hem de repartir els serveis i les infraestructures, però també és veritat. Així doncs, partint de la base que tots els ciutadans som iguals i que tots tenim dret a la sanitat, a l’educació i a viure en una casa digna, però si no sabem quants som difícilment sabrem quant personal, pressupost, serveis i infraestructures necessitem. Clar que augmentar tot això no és massa popular. Estaríem disposats a pagar més impostos per poder pagar tots els serveis que, insisteixo, són un dret fonamental? I és que en el tema de la immigració tots hi tenim molt a dir, però sembla que també molt a callar. No creieu?

miércoles, 20 de enero de 2010

Aquarium, el contra-bandista 20 de enero.

No sé por qué motivo hace tanto que no voy al ZOO. Quizás sea porque los animales encerrados me ponen triste o porque sin Copito de nieve el zoo de barcelona no me resulta tan atractivo. Hace poco fui al Aquarium de Port Vell, me quedé horas contemplando los peces, los pececillos y, como no, los tiburones, tan pacificos e indiferentes, como sus pequeños vecinos. Entonces, de repente, algo quebró la serenidad del momento y la lenta y suave coreografía acuática se convirtió en una turbamulta multicolor. Los causantes fueron los cuidadores del aquarium que lanzaron a la piscina varios cubos de comida para peces; éstos se golpeaban, se mordían, se empujaban en medio de tanta confusión. Menos mal, pensé, que los habitantes del aquarium son más inofensivos que los protagonistas de Buscando a nemo.
Hoy, me he enterado, que los bomberos españoles regresan de Haití ante la práctica imposibilidad de encontrar a nadie con vida. Además, como ya apuntamos el lunes, el ejército estadounidense ha tomado el país decidido a reconstruirlo, como siempre, por la fuerza; pero, lo cierto es, que lo que me ha hecho recordar el zoo y el aquarium de nuestra capital es la noticia que comenta como el mismo ejército estadounidense está lanzando con paracaídas raciones alimenticias y de agua a la población haitiana. Si el hambre y su impulso animal ante los alimentos pueden provocar el caos en la pacífica población de una piscina; ¿qué van a provocar en un país donde la desesperación y la violencia se han extendido como una epidemia? Sea lo que sea no será bueno y estoy convencido de que nadie hará nada para evitarlo. Ya lo dice el refranero: no hay nada peor que tirar la piedra y esconder la mano.

Editorial Moda i Cinema, 20 de gener

Els actes públics estan carregats de simbolisme....i els actes públics que fa la gent de la cultura, més. Quan els actors i actrius dels premis Goya es van penjar cartells de No a la guerra, la seva acció va generar molta més expectació i va arribar a més gent que les manifestacions de milions de persones al carrer. I és que, ens agradi o no, la societat del segle XXI és una societat de mites, d’emmirallar-se en aquells que triomfen...i això no és dolent. Seguint aquesta teoria que una imatge val més que mil paraules, els actors i actrius catalans que assisteixin als premis Gaudí, els premis de l’acadèmia catalana de cinema, aniran vestits de dissenyadors del país.

La setmana vinent comença la passarel·la 080 una de les poques que queden a Catalunya després de la desaparició de la Gaudí o el Bread&Butter....El president de l’acadèmia de cinema, Joel Joan, va assistir ahir a la presentació de la passarel·la...Diu l’actor català que volia demostra que anar ben vestit no té perquè estar lligat a ser de dretes i que cal demostrar que el món de la pantalla també pot tenir glamour. Val a dir que és fàcil lluir bé amb la seva planta.

Sigui com sigui, ahir el cinema donava suport a la moda i la moda donarà suport al cinema el pròxim 1 de febrer als premis Gaudí. Segur que hi ha qui veu en aquests actes una endogàmia nacionalista que nega a la resta d’Espanya. No trigaran en arribar crítiques i especulacions sobre el boicot a la moda no catalana...

I vosaltres, que n’opineu? Cal fer actes de col·laboració entre sectors com el cinema i la moda per demostrar que hi ha molt de talent a una i altra? O cal deixar que moda i cinema triomfin, si ho han de fer, per mèrits propis? Discriminació positiva o deixem que cadascú es guanyi el reconeixement encara que es trobi amb pals a les rodes?

martes, 19 de enero de 2010

El contra-bandista, 19 de gener

Mariano Rajoy, líder del Partido Popular, al menos por ahora, vuelve a salir a la palestra informativa con unas declaraciones en las que pretende representar: el derecho de todos los alumnos a ser escolarizados en la lengua oficial que empleen de forma habitual.
Ya puestos a representar los derechos de los alumnos … ¿Porque no aboga por una ley que permita la desaparición de las matemáticas o de la física?. Conozco a varios niños que se alegrarían muchísimo si pudieran olvidarse de Pitágoras, Tales de Mileto o Arquímedes. Total, lo que importa, si no entiendo mal a Don Mariano, es el derecho de los alumnos, por tanto, que elijan que asignaturas quieren cursar, aunque las desconozcan. No importa tanto el hecho de que esos niños vayan a crecer y sea, por tanto, crucial el hecho de haber recibido una buena educación y lo más completa posible.
Ya lo decía el gran Miguel de Cervantes: El alimento del espíritu, por noble, no tiene precio y no es comparable con el del cuerpo, señor caballero. Pero bueno, ¿Qué niño se ha leído los dos volúmenes de El Quijote? Me apuesto tres marabedíes que ni una cuarta parte de los alumnos de bachillerato. Ya lo dice la SGAE, la cultura está de capa caída. Total, si Alejandro Sanz, por decir un artista al azar, va a ganar, en un año de gira por todo el mundo, más dinero del que podría ganar toda la plantilla de Radio Rubí en 15 vidas...¡Así son las cosas! Unos tanto, otros tan poco; unos tan ricos y a la vez, querido Sancho, tan pobres de espíritu.

Copiar als exàmens, Editorial 19 de gener

Aquests dies els estudiants universitaris estan d’exàmens. Els universitaris sevillans poden copiar. Una nova normativa de la universitat sevillana permet seguir amb la prova si t’enxampen copiant o amb una xuleta. La norma diu que no s’expulsa l’alumne perquè s’ha de garantir el seu dret a continuar amb l’examen i mantenir així la seva presumpció d’innocència. Això sí, en el moment d’avaluar la prova, es reuneix una comissió formada per tres alumnes i tres professors que ha d’aclarir si s’ha comès una falta o no.
Fins ara, quan t’agafen copiant, t’expulsaven de l’examen. El professor no tenia la certesa que haguessis fet un tripijoc, però amb la sospita n’hi havia prou per castigar una acció que és injusta pels que sí han estudiat. A més, l’ensenyament va més enllà d’aprendre matemàtiques, llengua o biologia ... A l’escola també s’hi ha d’aprendre a ser responsable, a obtenir resultats a base d’esforç i a ser honest.
A Sevilla, però han decidit que una comissió es baralli per decidir si cal castigar o no a l’alumne que s’ha descobert copiant. Una despesa de temps que, segurament, cap universitat es pot permetre. I finalment, què transmet aquesta normativa als joves? Que es pot fer trampes sempre que no t’enxampin? I tu ... que n’opines? Cal donar una segona oportunitat davant d’una sospita o els alumnes que intenten copiar han de rebre un càstig exemplar?

lunes, 18 de enero de 2010

El contra-bandista, 18 de gener.

Los números son entidades abstractas que se utilizan para referirse a una cantidad. Se considera que su aparición data por el 8000 antes de Cristo, en la antigua Mesopotamia, donde se han encontrado símbolos numéricos en piezas de arcilla. Los números, a su vez, son la base de las matemáticas, esa materia de la que parece se nutran, hoy en día, la mayoría de disciplinas, tanto las científicas como las profanas. Todos, absolutamente todos, utilizamos los números, sobre todo bajo su careta estadística. Tanto es así, que me atrevería a hablar de nuestra era como la de la dictadura de los números.
Desde la guerra fría, en un intento por conseguir mayor igualdad entre las diferentes capas de la sociedad, se han establecido una serie de medidas en las que parece que seamos lo que digan los números de nosotros. Si cumplimos los objetivos establecidos por los mecanismos de poder, seremos buenos, seremos guapos, seremos divinos; por el contrario sino lo hacemos, mejor que vayamos pensando en cambiar de vida (cómo si esto fuera posible).
En Haití han muerto más de 100.000 personas, Messi ha marcado 101 goles con sólo 22 años, España tiene ya casi 4 millones de parados y subiendo. En educación, las corporaciones públicas encargadas de la gestión de sus centros también se guían por objetivos numéricos. El resultado es que los centros de educación pública han reducido temario para conseguir llegar a los objetivos; de esta forma las diferencias entre las escuelas públicas y las concertadas han aumentado, que es, precisamente, lo contrario de lo que se pretendía conseguir. Y es que, ya se sabe, las personas, los seres humanos, somos algo más que un número.

Haití II, editorial 18 de gener

Sis dies després del terratrèmol que va sacsejar Haití, el problema que troben els voluntaris és com ajudar un poble sumit a la barbàrie més absoluta. El haitians estan esgotats. Sense temps per pair la mort de tanta gent s’han posat a remenar entre les runes en busca de possibles supervivents. Famèlics, sense menjar ni aigua, no poden més. L’ajuda humanitària arriba d’arreu del món, però sembla que no és suficient. Els camions amb aliments han d’arribar al país per carretera des de Santo Domingo, unes ajudes, que com ja dèiem fa uns dies, eren necessàries per combatre la pobresa molt abans. Alguns d’aquest camions són atacats per grups violents que segurament pensen com el cap dels cascos blaus espanyols: millor que mori una persona que no que morim tots. En aquesta situació es fa difícil treballar, tant per bombers com per altres ONG. El govern dels Estats Units pensa enviar un destacament de marines per garantir el repartiment de les ajudes humanitàries. Una vegada més, l’exèrcit més poderós del món es veu, entre cometes, obligat a actuar per garantir la pau i la democràcia. Però la qüestió és més complexa. No us sembla que, en un país on estiguessin acostumats a rebre ajuda humanitària, no seria necessària l’ajuda de l’exèrcit nordamericà, perquè existiria una estructura prèvia que garantiria el repartiment? A partir d’ara ens recordarem d’Haití per la força.

viernes, 15 de enero de 2010

El contra-bandista, Altura moral 15 de gener

Para la mayoría de españoles Radio La Colifata es esa gran desconocida que aparece, en ocasiones, en televisión. Un grupo de locos y locas, encerrados, tras las tétricas paredes del hospital Borda de Buenos Aires, que se reúnen en el jardín para hacer un programa de radio.

Hace tres años, tuve la suerte de visitarlos y ser participe del espectáculo más lúcido que he visto nunca. Hugo López, ese colifato que se reinventó a sí mismo a través de los micrófonos, consiguió ponerme la piel de gallina con este discurso (más o menos reconstruido por mi percepción y mi memoria): Muchos estamos aquí porque hemos perdido la esperanza en el ser humano, porque detrás de estos muros, de esta radio, sólo encontramos horror y sufrimiento; sólo injusticia, miseria y soledad. Yo, desde aquí, quiero hacer un llamamiento a todos aquellos que me están escuchando. Puede ser que el mundo esté enfermo, que agonice la humanidad de pura ceguera, pero no hay imposibles; si un hombre ha sido capaz de llegar hasta la luna, ¿qué no podremos conseguir, entre todos, si permanecemos unidos, si nos comunicamos, si somos, a pesar de nuestras diferencias, más humanos?

Que gran verdad, Hugo. El dilema, al menos para mí, está en qué podemos considerar realmente humano. Cuando al expresidente de Estados Unidos, Abraham Lincon le preguntaron cual debía de ser la altura (moral) de un hombre, respondió con ingenio: la altura de un hombre debe de ser la justa como para que sus pies toquen el suelo.

jueves, 14 de enero de 2010

El contra-bandista, Haití 14 de gener

A uno se le encoje el corazón cuando contempla el horror de la vida, aunque sea desde la cómoda perspectiva que nos brinda la televisión. Desde ayer, la mayoría de cadenas del mundo han enviado a Haití corresponsales en busca de aquella imagen terrible, que roce o se implique de lleno en la más pura obscenidad humanitaria.

Haití hoy es noticia, de la misma forma que la desesperada decisión de Jordi Hereu y su sorprendente idea de que Barcelona albergue unos juegos olímpicos de invierno. Hoy, Haití es noticia, junto a la inteligente estrategia de Felipe González de defender a la vez al Tribunal Constitucional y la idoneidad del Estatut. Haití hoy es noticia, junto a la heroica eliminación del Barça de la Copa del Rey o el hecho de que el Tribunal Supremo no considere como delito hablar de paz.

Hoy es noticia Haití y parece que todos estamos de acuerdo: es terrible que muera tanta y tanta gente de la noche a la mañana. Lo que me pregunto es: si es noticia por la muerte de tanta gente inocente y sin culpa o porque un terremoto, es decir, una catástrofe natural e impredecible, ha azotado al país, y ya de paso las conciencias de los espectadores, con los resultados ya conocidos. Nadie hablaba de Haití, ese país que hoy es noticia, antes del terremoto, cuando tenía uno de los mayores índices de pobreza y mortalidad del mundo, ni siquiera sobre el dudoso honor de ser el país con mayor numero de afectados por el virus del sida. Pero ya se sabe, en el periodismo sino se comenta es como sino pasara.

Que descansen en paz todas las víctimas en Haití y otros países en sus circunstancias, ayer, hoy y mañana.

Google vs Xina, editorial 14 de gener

L'empresa nordamericana Google vol deixar la Xina. El govern xinés és famós, entre d’altres motius, per la seva peculiar manera de promoure els drets humans i l’ús de les llibertats en el seu territori. Qui no recorda els succeços a la plaça Tianag-meng o els constants i inútils crits d’atenció per part de l’ONU al govern de Hu Jintao... Però el totpoderós Google informa en un comunicat, que s’està cansant de la censura i els atacs de Hackers xinesos a les comptes de correu de militants prodrets humans del seu portal. Per aquest motiu, amenaça que deixarà el país asiàtic fins que no estiguin garantits drets fonamentals com la llibertat de expressió. És aquesta mesura un homenatge als oprimits xinesos? O, en canvi, és una rebequeria perquè Xina és un dels pocs paísos en els que Google no és el cercador més utilitzat? A La vida continua creiem que aquestes preguntes de moment no tenen resposta, però ens recorden al conte de la rateta presumida. Google, en aquest cas, seria la rateta que escombrava l’escaleta, mentre que el gat, o millor dit el tigre, seria el govern de la Xina, que en aquest moments negocia amb el famós cercador. Qui recordi el final del relat de Perrault ja s’imaginarà que Google té més possibilitats d’acabar a la panxa de la potència asiàtica, o, el que seria el mateix, claudicant la seva campanya per la llibertat i els drets humans. Al cap i a la fi, l’empresa nordamericana es guiarà més per les seves quotes de beneficis que pels seus ideals.

miércoles, 13 de enero de 2010

El contra-bandista, 13 de Enero

El programa de hoy me ha recordado a un viejo chiste que dice así:

Habían tres amigos que se llamaban Tonto, Nadie y Ninguno.
Tonto va y le dice a un policía:
-Agente, agente nadie se cayó al pozo y Ninguno lo está ayudando.
Entonces el policía le responde:
-¿Usted es tonto?
-Sí, ¡Mucho gusto!

Y es que parece que los periodistas, muchas veces, no seamos nadie, que caigamos en las trampas, o en los pozos, que nos preparan los malos malosos, ya sean del mundo de la política o de la industria farmaceútica.
Recuerdo que ya hace unos meses los medios más independientes, por no decir Undergrounds, informaban que la farmaceutica Roche, fabricante de la famosa vacuna contra la gripe A, era dirigida por Donald Runsfeld, mano derecha de George Bush durante la guerra de Irak. Lo hacían con coletillas del tipo: como pa fiarse de este individuo.

Pues la mayoría de los medios de comunicación nos fiamos y ahora, a toro pasado, cuando la terrible epidemia ha provocado sólo un 5% de las muertes que provoca una gripe estacional, parece de tontos pedir responsabilidades por el terror que ayudamos a propagar.

Y es que, en realidad, las verdaderas víctimas, como pasa casi siempre, son los ciudadanos de a pie, los cuales, en su bendita ignorancia, confían en el poder y la sabiduría de la prensa en general. Y los periodistas, benditos también, confían en el conocimiento de los presuntos especialistas, porque por algo son “especialistas”.

Sólo espero que el gobierno español no revenda los millones de vacunas que se han quedado en los almacenes sin usar. Más que nada porque, como dentro de poco tiempo, se inventaran en un despacho otra presunta epidemia, al menos no se vuelvan a vaciar por este motivo las arcas del estado.

Llei del cinema, editorial 13 de gener


Sembla que hi ha rebombori a certs grups de la societat per la nova llei del cinema, que obliga a les productores a traduïr al català la meitat de les pel·lícules que es projecten a Catalunya.
Sembla que aquest grups estan decidits a que la cultura catalana o, si més no, l’ús del català, no s'estimulin amb l’objectiu, potser, que en desapareguin.
S'escolten veus insignes i lligades als nostres símbols, com la de Johan Cruyff, que afirmen que és molt més útil aprendre anglès que català. Això em fa dubtar si Cruyff parla en l'idioma de Shakespeare a la selecció catalana de futbol... Encara que per un partit que juguen a l'any m'imagino que no fa falta donar gaires instruccions. Desgraciadament, passa amb quasi totes les cultures, quan un parla de cultura catalana amb un estranger sembla que acabis de baixar de la lluna. En aquests moments t'has de carregar de paciència per explicar que una sardana no és el mateix que una sardina o que la Patum de Berga no és una marca de paté.
Molts catalans i catalanes desconeixen que moltes de les sèries que triomfen arreu d’Espanya estan guionitzades i interpretades per artistes catalans. Artistes que han begut de les moltes influències d'una Barcelona moderna però amb una identitat ben arrelada. Per això, la Sagrada Família, que és el símbol més internacional de Barcelona, té quatre torres (com les quatre barres) a cada façana. Sort que Gaudí no s'avergonyia de ser català.... I penso que tampoc ho fan els actors de la sèrie Ventdelplà que des de fa uns dies s'emet doblada a Bulgària. Tanmateix, no puc deixar d'imaginar-me el comentari que farien les mateixes persones que no volen la llei del cinema: Total... si la ha hecho tv3 que la vendan a los polacos y así no la tienen que traducir
.

martes, 12 de enero de 2010

Caja madrid, editorial 12 de gener


Aquesta és la història d'una princesa molt particular anomenada Esperança Aguirre. Una princesa que no ballava amb prínceps, sinó que es barallava amb els barons del seu partit polític. I és que l'ambició de poder d'aquesta dona no tenia fi, i era per això que allà on governava se la coneixia per els seus peus de ferro.

Un dia, durant una discussió, ella va intentar convèncer als seus interlocutors que l'únic que podia garantir el futur de Cajamadrid era uns dels fidels lacais, n’Ignacio Gonzalez. Tots es van girar en contra de la princesa, qui, perduda tota esperança, menys la del seu nom, va fugir de la sala a las dotze tocades, deixant als seus rivals fent la pregaria de l'àngelus. Va ser llavors quan en Mariano li va dir en Rodrigo: “No te preocupes amigo, aquí se hará lo que yo digo”. En Rodrigo que acabava de dimitir com a conseller dels grups Criteria, CaixaCorp, Banco Santander i Lazard, amb l'il.lusió de ser el president de la segona Caixa més important del regne, no les tenia totes amb ell. Si a la Comunitat de Madrid hi governés una altra princesa no hi hauria problema, però... -Com persuadir a Esperanza Aguirre, sense perdre el cap o els peus?-Es preguntava la junta del PP.
Va ser llavors quan es van reunir empresaris i sindicats, gent del PP i del PSOE, uns per interessos econòmics i els altres per tocar els nassos. Junts van acordar que per el bé de l'entitat i fugir de partidismes nomenarien a Rodrigo Rato president, digués el que digués Esperanza Aguirre. Al sortir de la reunió, Rodrigo estava molt feliç, es va apropar a la princesa i li va dir: -Alea Jacta est, la suerte està echada. La princesa li va somriure i li contestà: -He sido una tonta, si ya he colocado a todos tus amigos, ¿por qué no te iba a colocar a ti? I amb un gos i amb un gat aquest conte s'ha acabat.